Over a decade ago I was involved in a group project that focused on developing a regulatory model concerning the implementation of the precautionary principle in the EU. The project involved a number of workshops and in those workshops I used to joke about the fact that while there were many different frameworks being produced to represent risk regulation, these diagrams basically fell into two different categories. In the first category there were those diagrams that characterised risk regulation as a linear process involving usually a scientific process of risk assessment and then political processes of risk management and risk communication. In the second category there were those diagrams that had lots of looping arrows going all over the place that represented the fact that risk regulation was an iterative process that constantly involved many scientific, socio-political and other inputs.
Behind my joking was a sense of hope. The linear diagrams did have their minimalist appeal, but the messy diagrams captured much of the reality of this area of regulatory practice. My hope sprang from the fact that the messy diagrams were products of a number of high profile institutions engaging in broad ranging discourses about how to develop workable and legitimate frameworks for risk regulation. These diagrams were recognition of the fact that many different choices could be made in how to evaluate future threats and act in response to them. Fast forward a decade and I am less hopeful. It is still the case that there is a range of different scholarly approaches concerning how risk regulation is represented, but there is far less vibrancy in the debate. The linear model of risk regulation has come to dominate much of the policy and legal discourse. Indeed, for many readers of this journal it will be hard to imagine any other.
Copyright: | © Lexxion Verlagsgesellschaft mbH | |
Quelle: | Issue 02/2013 (Juni 2013) | |
Seiten: | 8 | |
Preis inkl. MwSt.: | € 41,65 | |
Autor: | Elizabeth Fisher | |
Artikel weiterleiten | In den Warenkorb legen | Artikel kommentieren |
Substances of Concern in Ecodesign and Other EU Law
© Lexxion Verlagsgesellschaft mbH (10/2024)
A New Layer of Chemicals Management for Environmental Sustainability
Umsetzung der Industrieemissionsrichtlinie – Auswirkungen auf die Chemieindustrie
© Lexxion Verlagsgesellschaft mbH (10/2024)
Die Richtlinie 2010/75/EU über Industrieemissionen (kurz: IE-Richtlinie, engl. IED) ist das zentrale Instrument auf europäischer Ebene zur Vermeidung, Reduzierung und Beseitigung von Umweltverschmutzungen durch industrielle Tätigkeiten. ImJahr 2022 fallen etwa 55.000 Industrieanlagen in Europa unter diese Richtlinie. In Deutschland betrifft die IE-Richtlinie rund 13.000 Industrie- und größere Tierhaltungsanlagen, was ihre Bedeutung unterstreicht.
Die Bewertung der Kennzeichnung von Pflanzen- Biostimulanzien gegenüber Verbrauchern gemäß EUDüngeprodukteverordnung
© Lexxion Verlagsgesellschaft mbH (10/2024)
Die sog. EU-Düngeprodukteverordnung regelt die Bereitstellung von EU- Düngeprodukten auf demMarkt. Sie ist ein weiterer Rechtsakt unter dem sog. neuen Rechtsrahmen (New Legislative Framework, NLF). Ein Düngeprodukt ist ein Stoff, ein Gemisch, ein Mikroorganismus oder jegliches anderesMaterial, der/das entweder als solcher/solches oder gemischt mit einem anderen Material zur Versorgung von Pflanzenoder PilzenmitNährstoffenoder zur Verbesserung ihrer Ernährungseffizienz auf Pflanzen oder deren Rhizosphäre oder auf Pilzen oder derenMykosphäre angewendet wird oder angewendet werden soll oder deren Rhizosphäre bzw. Mykosphäre bilden soll (Art. 2 Nr. 1 Verordnung (EU) 2019/1009).
Das Selbstbedienungsverbot und die Abgabevorschriften der §§ 10 und 11 ChemBiozidDV
© Lexxion Verlagsgesellschaft mbH (10/2024)
Bewertung vor dem Hintergrund der Rechtsprechung des EuGH
Vom Fremdkörper zum Systemwandler? – Zur wachsenden Rolle der Umweltverbände im Verwaltungsprozess
© Lexxion Verlagsgesellschaft mbH (8/2024)
Während Verbandsklagebefugnisse dem deutschen Verwaltungsprozessrecht lange fremd waren und auch nach ihrer Einführung zunächst als Fremdkörper angesehen wurden, spielen sie mittlerweile eine immer wichtigere Rolle. Der Beitrag greift diese Entwicklung auf und verfolgt die These, dass die lange als Fremdkörper angesehenen Verbandsklagebefugnisse tatsächlich Vorboten eines langsamen Systemwandels sein könnten.