This paper explores the regulatory regime for ocean fertilization under the Dumping regime, which comprises the 1972 London Convention and 1996 Protocol. It assesses the extent to which ocean fertilization is presently subject to mandatory and voluntary controls and provides an overview of the proposals currently under active consideration designed to develop a comprehensive regime for ocean fertilization. Whilst acknowledging the benefits of regulation and the importance of environmental protection, this paper concludes with a warning against considering ocean fertilization in isolation from the broader context of geoengineering and climate change more generally.
In July 2012 the Haida Salmon Restoration Corporation made international headlines when it deliberately dumped 100 metric tonnes of iron sulphate into the ocean off the coast of western Canada. The scheme, which dumped five times more iron into the ocean than any of the previous thirteen iron fertilization experiments carried out to date, was ostensibly designed to both increase local salmon populations and to sequester carbon dioxide. The scheme was not authorised by the Canadian government, did not comply with international guidelines on ocean fertilization and was condemned by the international community. Despite the fact that ocean fertilization has been subjected to greater regulatory and policy scrutiny than any other geoengineering method so far, and a voluntary moratorium on fertilization for purposes other than scientific research is in place, this incident demonstrates the limits of the current regime.
This article will explore the developing regime for ocean fertilization with particular emphasison the question of regulatory control. Although the States party to the 1972 London Convention and 1996 Protocol adopted a comprehensive risk assessment framework for scientific research involving ocean fertilization in 2010, this Instrument is not binding and does not apply to fertilization projects such as the Haida Salmon scheme, which do not constitute scientific research. Discussions with respect to how these standards should be made binding under the dumping regime are currently on-going and it is likely that the 1996 Protocol will ultimately be amended to facilitate the formal regulation of ocean fertilization.
Copyright: | © Lexxion Verlagsgesellschaft mbH | |
Quelle: | Issue 02/2013 (Juni 2013) | |
Seiten: | 9 | |
Preis inkl. MwSt.: | € 41,65 | |
Autor: | Prof. Dr. Karen N. Scott | |
Artikel weiterleiten | In den Warenkorb legen | Artikel kommentieren |
Partizipation betroffener Akteursgruppen zur Minderung der Nitratbelastung des Grundwassers
© Springer Vieweg | Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH (10/2020)
Die Nitratwerte im deutschen Grundwasser sind vielerorts seit über 20 Jahren erhöht. Die EU-Kommission beurteilte entsprechende Gesetzesnovellen der vergangenen Jahre mehrfach als unzureichend. Vorgestellt werden Untersuchungsergebnisse dazu, unter welchen Voraussetzungen kleine partizipative Gremien lokal zu einer Einhaltung der Nitratgrenzwerte in ihrer jeweiligen Region beitragen können.
Moderne Analysetechniken zur Detektion von Spurenstoffen
© wvgw Wirtschafts- und Verlagsgesellschaft Gas und Wasser mbH (7/2016)
Einbindung eines „Non-Target“-Screenings mittels LC-HRMS in die Routineuntersuchung von Wasserproben auf Spurenstoffe bei der GELSENWASSER AG.
Schädlingsbekämpfungsmittel in Haus und Garten: ein Überblick
© Bayerisches Landesamt für Umwelt (8/2009)
Sie finden Blattläuse in Massen oder Raupen oder Schnecken oder Pilze an Ihren Pflanzen im Garten oder auch im Haus oder Sie ärgern sich über Gras und Moos in den Pflasterfugen vor Ihrer Garage und Sie wollen die Schadorganismen beseitigen. Was tun Sie?
Umweltbelastungen durch Schädlingsbekämpfungsmittel
© Bayerisches Landesamt für Umwelt (8/2009)
Vortrag + PowerPoint Presentation mit 31 Folien
Bewertung von Schadstoffbelastungen
© Bayerisches Landesamt für Umwelt (8/2009)
Vortrag + PowerPointPresentation mit 31 Folien