This paper proposes the introduction of a regional model for promoting climate change mitigation as an alternative to the present structure of the United Nations Framework Convention on Climate Change (UNFCCC)/Kyoto Protocol framework. Given the proliferation of preferential trade agreements (PTAs) – especially in the form of bilateral treaties – in the international trading system, this paper advocates creating PTAs with strong climate change chapters, thus embedding climate goals within bilateral/trilateral/plurilateral trade agreements. Involving major greenhouse gas (GHG) emitters through PTAs which include climate chapters can be an effective avenue towards reducing GHG emissions, and could therefore facilitate the ultimate goal of creating an effective global climate regime. This option may therefore be worth exploring.
Copyright: | © Lexxion Verlagsgesellschaft mbH | |
Quelle: | Issue 01/2013 (April 2013) | |
Seiten: | 9 | |
Preis inkl. MwSt.: | € 41,65 | |
Autor: | Dr. Rafael Leal-Arcas | |
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Market-based Instruments for Greenhouse Gas Mitigation in Brazil: Experiences and Prospects
© Lexxion Verlagsgesellschaft mbH (12/2012)
Brazil has become an increasingly important participant in the discussion about climate change, combining an active role in climate diplomacy with credible domestic policy efforts. Market-based instruments have featured prominently in its domestic policy landscape, with carbon markets envisioned both at the federal and regional level. Aside from successful participation in the Clean Development Mechanism (CDM) and some progress in the creation of voluntary offset markets, however, the pathway towards a domestic carbon market has so far been fraught by delays and ongoing uncertainty. Still, Brazil can build on proven institutional structures, quantified emissions limitation targets, and new rules on the collection of emissions data and sectoral mitigation plans to establish robust market-based instruments. A carbon market can help leverage its vast mitigation potential to abate greenhouse gas emissions at sufficient scale while limiting the cost of compliance for domestic entities. Given its unique emissions profile, however, Brazil should not focus on becoming a net seller of carbon credits or allowances to foreign entities, but should instead harness the opportunity to create an ambitious, welldesigned market and thereby become a leader on climate change mitigation in Latin America.
bifa-Text Nr. 45: Anpassung an den Klimawandel: eine Befragung oberbayerischer Unternehmen
© bifa Umweltinstitut GmbH (3/2010)
Das bifa Umweltinstitut untersuchte, in welchem Umfang sich oberbayerische Unternehmen vom Klimawandel betroffen fühlen, welche Aspekte dabei eine Rolle spielen und ob die Anpassung an die unvermeidbaren Folgen ein Thema ist.
Neuere Entwicklungen im Emissionshandelsrecht der Bundesrepublik Deutschland
© Lexxion Verlagsgesellschaft mbH (7/2008)
Klimaschutzrecht gibt es auf völker-, europa- und nationalrechtlicher Ebene. Völkerrechtlich ist das Kyoto-Protokoll relevant, welches unter anderem die handelbaren Emissionsrechte einführt. Dem folgt europarechtlich die Richtlinie 2003/87/EG; sie bestimmt, das Handelssystem zum 1.1.2005 in den Mitgliedstaaten einzuführen; bis zum 3.12.2003 waren verschiedene Umsetzungsmaßnahmen in den Mitgliedstaaten durchzuführen; der nationale Zuteilungsplan war bis zum 31.3.2004 nach Brüssel zu melden.
Kreislaufwirtschaft in der Steiermark – zukunftsweisende Ansätze auf Landesebene
© Lehrstuhl für Abfallverwertungstechnik und Abfallwirtschaft der Montanuniversität Leoben (11/2020)
Das Land Steiermark hat sich mit dem Landes-Abfallwirtschaftsplan Steiermark 2019 (Winter 2019) dem Weg zur ressourceneffizienten Kreislaufwirtschaft verschrieben. Er definiert als übergeordnete Vision den Wandel zur Kreislaufwirtschaft bis zum Jahr 2050 und legt in diesem Sinne konkrete Strategien und Ziele für die nächsten Jahre fest. Dieser Weg erfordert eine Entkopplung des Wirtschaftswachstums vom Ressourcenverbrauch. Anstelle der bisher in vielen Bereichen noch immer vorherrschenden linearen Produktions- und Nutzungsketten Primärrohstoffentnahme, Produktion, Nut-zung, Entsorgung) muss eine möglichst lange und werterhaltende Nutzung von Produkten und Rohstoffen im Mittelpunkt stehen. Die gesetzlichen Grundlagen dafür wurden bereits mit der Einführung der fünfstufigen Abfallhierarchie in der europäischen Abfallrahmenrichtlinie 2008 geschaffen.
Zum ökologischen Rucksack und anderen Bilanzierungsinstrumenten
© Lexxion Verlagsgesellschaft mbH (6/2014)
Die Möglichkeit der Einbeziehung in den Emissionsrechtehandel