By the fall of 2008, no economy in the world was safe: the financial crisis was global and pervasive. Even the European Union, regarded as one of the largest and strongest economies in the world, was beginning to experience the severe effects of the financial crisis. At that point, the European legislators determined that some form of response to the crisis
must be created. This paper will cover the landscape of the European economy before the financial crisis and the policy stances of the EU during that time, an overview of the complex financial crisis and its effect
on the European economy, and a general outline of the policy response to the crisis.
This article assesses the impact of the global economic crisis on the European Union and analyzes the recently enacted and future legislative response to repair the EU financial sector. It closely discusses and critiques the main initial response legislation, the European Economic Recovery Plan, finding that the central regulation contained short-term measures, yet managed to remain within the EU’s long-term goals. The article also closely examines the significant risk regulation considerations highlighted by the economic crisis, notably those considerations contained in the De Larosiere Report and the Basel III Framework, and discusses the importance of implementing financial risk regulations to stabilize and revitalize the EU financial sector. Ultimately, the article concludes that the EU’s recently enacted legislative measures are consistent with, but also must continue in tandem with, the longterm policies of the EU, while including new and crucial financial risk regulatory measures.
Copyright: | © Lexxion Verlagsgesellschaft mbH | |
Quelle: | Issue 04/2011 (Dezember 2011) | |
Seiten: | 10 | |
Preis inkl. MwSt.: | € 41,65 | |
Autor: | Jennifer Welch | |
Artikel weiterleiten | In den Warenkorb legen | Artikel kommentieren |
The Coolsweep Project - establishing common resources across borders within the field of waste-to-energy
© Lehrstuhl für Abfallverwertungstechnik und Abfallwirtschaft der Montanuniversität Leoben (11/2014)
Waste poses a major problem area as well as a great business potential in countries throughout the globe. Therefore, cross-regional collaboration between leading companies, universities, and public authorities is not only necessary to overcome problems of environmental degradation and pollution; it is also good business for everyone.
The Coolsweep project aims to support the development of these cross-regional partnerships by establishing research driven collaboration between leading European stakeholders within waste-to-energy. The project partners include five major European cleantech cluster organisations, two universities and one cluster analysis organisation deriving from Italy, Spain, Denmark, Austria, Norway, and Latvia.
Ressourceneffizienz in der Eisen- und Stahlindustrie
© Lehrstuhl für Abfallverwertungstechnik und Abfallwirtschaft der Montanuniversität Leoben (11/2014)
Zur Begegnung der Problematik Verknappung natürlicher Rohstoffe, wurden Möglichkeiten zur Steigerung der Ressourceneffizienz in der Eisen- und Stahlindustrie untersucht. In diesem Beitrag werden ausgewählte Prozessrückstände anhand einer Stoffstromanalyse identifiziert und charakterisiert sowie Lösungsansätze für eine effiziente Verwertung mit Metallrückgewinnung aufgezeigt und diskutiert
bifa-Text Nr. 57: Die Abfallwirtschaft im Jahr 2030 - Eine Szenarioanalyse nicht nur für Bayern
© bifa Umweltinstitut GmbH (5/2012)
In einer neuen Studie des bifa Umweltinstituts werden mögliche Entwicklungen der regionalen, nationalen und internationalen Rahmenbedingungen für die bayerische Abfallwirtschaft im Jahr 2030 dargestellt sowie deren Auswirkungen auf die Abfallwirtschaftsstrukturen und auf die Ökoeffizienz. Das Projekt wurde im Auftrag des Bayerischen Staatsministeriums für Umwelt und Gesundheit durchgeführt. Die Ergebnisse bieten auch anderen Behörden, Unternehmen und Verbänden in Deutschland eine Basis für die eigene Positionierung und Strategieentwicklung.
Different Actors, Different Factors – Science and Other Legitimate Factors in the EU and National Food Safety Regulation
© Lexxion Verlagsgesellschaft mbH (12/2011)
According to the principle of risk analysis established by Regulation 178/2002, food safety measures in the EU and Member States must be based on scientific risk assessment. Apart from science, however, decision makers should take into account other legitimate factors, such as societal, ethical or traditional concerns. The extent to which risk managers can deviate from scientific evaluations in considering these factors depends on how much discretion is conferred on public authorities. This article compares the discretion at both national and Union levels of food safety regulation in the context of the internal market mechanism by analysing the standard review applied to food safety measures by the European judiciary.
„Komitologie“ nach dem Vertrag von Lissabon
© Lexxion Verlagsgesellschaft mbH (11/2011)
Die vom Rat und Europäischen Parlament verabschiedeten Gesetzgebungsakte geben oft nur einen allgemeinen Rahmen vor und es bleiben viele Umsetzungs- oder Durchführungsfragen offen, die im Nachgang zum ordentlichen Gesetzgebungsverfahren noch geregelt werden müssen. Um die einheitliche Umsetzung europäischer Verordnungen, Richtlinien und Beschlüsse in allen Mitgliedstaaten zu gewährleisten, wurde bereits 1962 das Komitologieverfahren eingeführt.