‘Have we all gone bats?’ – The Strict Protection of Wildlife under the Habitats Directive and Tourism Development: Some Lessons from Ireland

The legal protection of species of wildlife under EU law is or should have an increasing impact on tourism developments. It should typically force project modification, relocation or even in some cases project abandonment. Tourism developers are learning about these impacts rather slowly for a variety of reasons. The aim of this article is to provide legal guidance on the likely impact of the protection of species on tourism developments by examining the Irish legal experience of the protection of bats.

Der Autor analysiert am Beispiel des Schutzes von Fledermäusen den Konflikt zwischen dem strengen Artenschutzregime der FFH-Richtlinie und der Entwicklung des Tourismus in Irland. Im Anschluss an eine Einführung (I.) werden im zweiten Teil des Aufsatzes die unionsrechtlichen Vorgaben für den Schutz wildlebender Tierarten beschrieben, die sich insbesondere aus Art. 12 der FFH-Richtlinie ergeben (II.). Die im Einzelfall schwierige Umsetzung dieses Schutzregimes in Irland ist Gegenstand des dritten Teils. Der Autor berichtet dort exemplarisch über zwei Tourismusprojekte (Lough Rynn Estate und Lough Key), deren Realisierung wegen ihrer nachteiligen Wirkungen auf Fledermauspopulationen an den artenschutzrechtlichen Verboten der FFH-Richtline (bislang) gescheitert ist (III.). Die Möglichkeiten, unter denen nach Art. 16 der Richtlinie eine Ausnahme von den Verboten erteilt werden kann, werden im vierten Teil des Aufsatzes untersucht (IV.). Der Beitrag schließt mit einer Zusammenfassung und der Empfehlung, bei der Planung von Tourismusprojekten frühzeitig naturschutzfachlichen Sachverstand einzubeziehen und den jeweiligen Projektstandort auch unter dem Gesichtspunkt des Artenschutzes sorgfältig auszuwählen (V.).



Copyright: © Lexxion Verlagsgesellschaft mbH
Quelle: EurUP 05/2010 (November 2010)
Seiten: 13
Preis inkl. MwSt.: € 32,00
Autor: Marc McDonald

Artikel weiterleiten In den Warenkorb legen Artikel kommentieren


Diese Fachartikel könnten Sie auch interessieren:

Towards a new EU Plant Protection Regime – Legal Problems arising out of the Transition with Regard to Regulatory Approvals and Authorisations
© Lexxion Verlagsgesellschaft mbH (1/2011)
The plant protection law within the European Union has been continuously developed over the past two decades. Harmonized provisions for the placing of plant protection products on the common market were introduced by Council Directive 91/414/EEC of 15 July 19911 (hereinafter the “Directive”). Based on a progress report issued by the Commission under this Directive2, the need for a revision of the Directive was identified which should, in order to ensure consistency throughout the Member States and to provide for simplification, take the form of a regulation.

What Price Flexibility? – The Recent Commission Proposal to Allow for National “Opt-Outs” on GMO Cultivation under the Deliberate Release Directive and the Comitology Reform Post-Lisbon
© Lexxion Verlagsgesellschaft mbH (12/2010)
“After a reform is before another reform.” This paraphrasing of a famous saying from the world of football seems to be a very fitting way to describe the status quo of the European policy on genetically modified organisms (GMOs). The functioning of the EU legal framework on GMOs has since its initial establishment in the 1990s been troubled by political disagreement, deadlocks in decision-making, strong public opposition in the Member States, and considerable delays in the process of authorisation of genetically engineered products on the internal market of the EU.

The New Strategy on Coexistence in the 2010 European Commission Recommendation
© Lexxion Verlagsgesellschaft mbH (12/2010)
The European Union tried to establish a “coexistence” policy for the cultivation and processing of GM and non-GM products after the political agreement that put an end to the 1999-2004 moratorium. Consequently, coexistence is part of this gentlemen’s agreement between States with pro and anti-GMO positions.

EU GM Crop Regulation: A Road to Resolution or a Regulatory Roundabout?
© Lexxion Verlagsgesellschaft mbH (12/2010)
Since first embarking on the road of risk management options for the regulation of recombinant DNA (rDNA) activities and use in 1978, the European Union (EU) has largely failed to create a regulatory and policy environment regarding genetically modified (GM) crops and their cultivation that is (a) efficient, (b) predicable, (c) accountable, (d) durable or (e) interjurisdictionally aligned.

Umsetzung und Auslegung des Artikel 6 der Fauna-Flora-Habitat-Richtlinie (RL 92/43/EWG) in Großbritannien
© Lexxion Verlagsgesellschaft mbH (4/2010)
Der vorliegende Beitrag1 gewährt eine Übersicht der Umsetzung von Art. 6 der Fauna-Flora-Habitat-Richtlinie in den verschiedenen Rechtsordnungen der Staaten England, Schottland, Nordirland und Wales sowie Gibraltar. Bis 1998 stand dem Parlament des Vereinigten Königreiches in Westminster eine einheitliche Gesetzgebungskompetenz grundsätzlich auf dem ganzen Hoheitsgebiet zu. Nur für Nordirland bestanden besondere Regelungen, sodass die beiden Gesetzgebungsverfahren getrennt abliefen. Mit dem Verfassungsreformprozess, der sog. Devolution, fand eine Verlagerung der Gesetzgebungs- und Verwaltungskompetenzen von der Zentralregierung zu den einzelnen „Teilstaaten“ statt.

Name:

Passwort:

 Angemeldet bleiben

Passwort vergessen?