This article presents the main objectives and aims of the EU policy on energy from biomass resources and the European Industrial Bioenergy Initiative (EIBI), the central technology vehicle for achieving the bioenergy targets of the European Union by 2020 and beyond. The article focuses on the leading role of the biomass industry in providing the deployment of the necessary technologies and the instruments provided by the Strategic
Energy Technology (SET)-Plan.
Biomass comes in various forms, each of which has specific properties, uses and advantages. The main sources are wood, other energy crops, residues from forestry and agricultural production and by-products and wastes from industrial and municipal processes. Bioenergy currently contributes about 50 exajoules (EJ) globally, which represents 10 % of the worlds annual primary energy consumption used for cooking and heating (see Figure 1). The estimates of the worldwide potential for industrial biomass production by 2050 vary considerably. However, there is general agreement that a realistic estimate would see demand for bioenergy increase to 250 EJ/year, while the projected world primary energy demand by 2050 is expected to be in the range of 600–1,000 EJ (compared to about 500 EJ in 2008). This projected demand is considered to be within the sustainable supply potential estimate for biomass production. It is therefore reasonable to assume that bioenergy could sustainably contribute between a quarter to a third of the future global energy mix.
Copyright: | © Lexxion Verlagsgesellschaft mbH | |
Quelle: | Issue 02/2010 (Oktober 2010) | |
Seiten: | 11 | |
Preis inkl. MwSt.: | € 41,65 | |
Autor: | Dr. Kyriakos Maniatis Dr. Stefan Tostmann | |
Artikel weiterleiten | In den Warenkorb legen | Artikel kommentieren |
Mitigating Climate Change by Using Horse Manure as an Energy Source in Finland
© Lexxion Verlagsgesellschaft mbH (10/2010)
Using horse manure and bedding material as an energy source is an option that deserves consideration in the context of the EU objectives for increasing the use of energy from renewable sources and mitigating climate change.
Voll unter Strom: Bis 2050 Versorgung durch Erneuerbare Energien möglich – vielleicht:
© Deutscher Fachverlag (DFV) (8/2010)
Die Europäische Klimastiftung (ECF) hat eine von McKinsey erstellte Studie zur Stromversorgung der Zukunft veröffentlicht.
Collaborative Natural Gas R&D in Europe – The GERG Approach
© DIV Deutscher Industrieverlag GmbH (8/2010)
Natural gas is and will continue to be a major contributor to the energy requirements and the well-being of Europe for many decades to come. R&D is essential to this and will ensure the continued availability and efficient use of this precious resource and, although the gas industry is mature, it is imperative that it develops the latest technology to be in a position to adapt to new and changing requirements.
Forschungsförderung von Biogas- und Biomassetechnologie im
Kontext aktueller EU-Strategien - ein Überblick
© Institut für Abfall- und Kreislaufwirtschaft - TU Dresden (6/2010)
Im heutigen Europa wirken die in den entsprechenden Gremien der Europäischen Union mit ihren derzeit 27 Mitgliedsstaaten entwickelten Strategien zur Technologieförderung auf die nationale, über förderale Länderstrukturen bis hin auf die regionale Ebene. Dabei wird für die Betroffenen nicht immer vollständig klar, in welchem Kontext bestimmte Regeln in Kraft gesetzt, Maßnahmen eingeleitet oder Einschränkungen gemacht werden.
Technologische Aspekte der grabenlosen Verlegung von Fernwärmeleitungen
© wvgw Wirtschafts- und Verlagsgesellschaft Gas und Wasser mbH (1/2015)
Der Rohrleitungsbau ist immer dann mit hohen Kosten verbunden, wenn durch den erforderlichen Tiefbau Verkehrsflächen betroffen sind. Im innerstädtischen Fernwärmeleitungsbau ist durch die Nebeneinanderverlegung von Vor- und Rücklaufleitungen im offenen Leitungsgraben der Kostenanteil für den Rohrleitungsbau vergleichsweise höher als z. B. im Gas- und Wasserfach. Trotzdem überwiegt auch hier der Tiefbau, verursacht durch den hohen Kostenanteil, der für die Wiederherstellung des Straßenoberbaus, insbesondere der bituminösen Trag- und Deckschicht, benötigt wird.