Brazil’s Policy on Climate Change: Recent Legislation and Challenges to Implementation

Brazil has recently approved its National Policy on Climate Change and set greenhouse gas (GHG) emissions reduction targets for 2020. Central characteristics of this policy and obstacles to its implementation are described in this article, starting with a short overview of Brazil’s GHG emissions and energy matrix, as well as some pioneering programs that have helped reduce GHG emissions. The adoption of this policy shows a major shift in the country’s attitude toward GHG emissions; however, there are still important challenges in its implementation that need to be overcome.

The latest climate bill signed by Brazilian President Luiz Inácio Lula da Silva in 2009 has attracted the attention of the press and Brazil’s environmental community. This is not surprising, given that the law suggests the attitude of Brazil relative to climate change has significantly changed. It provides a legal basis for the National Policy on Climate Change (Política Nacional sobre Mudança do Clima, or PNMC) and Brazil’s international commitment to reduce greenhouse gas emissions. The latter was publicized a few weeks prior to the Fifteenth Conference of the Parties (COP-15) of the United Nations Framework Convention on Climate Change (UNFCCC) in Copenhagen, and has been stated in Brazil’s formal submission of January 2010 under the terms of the Copenhagen Accord.



Copyright: © Lexxion Verlagsgesellschaft mbH
Quelle: Issue 3/2010 (Oktober 2010)
Seiten: 7
Preis inkl. MwSt.: € 41,65
Autor: Natascha Trennepohl

Artikel weiterleiten In den Warenkorb legen Artikel kommentieren


Diese Fachartikel könnten Sie auch interessieren:

Die Erweiterung der Ökodesign-Richtlinie – auf dem Weg zur „Super-Umweltrichtlinie“?
© Lexxion Verlagsgesellschaft mbH (4/2010)
Im Oktober 2009 haben der Rat der Europäischen Union und das EU-Parlament die Erweiterung der Ökodesign-Richtlinie von energiebetriebenen Produkten auf so genannte energieverbrauchsrelevante Produkte beschlossen. Die neue Ökodesign-Richtlinie ist am 20.11.2009 in Kraft getreten. Die Erweiterung geht auf einen Richtlinienvorschlag der Kommission zurück, den diese 2008 im Rahmen des Aktionsplans für Nachhaltigkeit in Produktion und Verbrauch und für eine nachhaltige Industriepolitik („SCP/SIP Aktionsplan“)3 vorgelegt hatte. Der Aktionsplan verfolgt einen umfassenden Ansatz und zielt insbesondere auf die Verbesserung der Energieeffizienz und der Umwelteigenschaften von Produkten sowie die Förderung der Akzeptanz der Verbraucher für umweltverträgliche Produkte.

Transitioning from the CDM to a Clean Development Fund
© Lexxion Verlagsgesellschaft mbH (4/2009)
Parties to the UNFCCC must work at Copenhagen toward establishing sound institutions and instruments that will serve as the foundation of international climate cooperation over the coming decades. One of the major tasks will be to assess the performance to date of the Clean Development Mechanism (CDM). The CDM is an emissions trading offset system that allows developed countries to meet their Kyoto targets by investing in emissions reduction projects in developing countries, where greenhouse gas (GHG) abatement is expected to be cheaper than it is in developed countries.

Globalisierungsgestaltung als Schicksalsfrage: Zur Rolle der Ressourcen
© IWARU, FH Münster (2/2009)
Die Welt befindet sich zum Anfang des neuen Jahrhunderts in einer extrem schwierigen Situation. Als Folge der ökonomischen Globalisierung befindet sich das weltökonomische System in einem Prozess zunehmender Entfesselung und Entgrenzung unter teilweise inadäquaten weltweiten Rahmenbedingungen. Das korrespondiert zu dem ingetretenen Verlust des Primats der Politik, weil die politischen Kernstrukturen nach wie vor national oder, in einem gewissen Umfang, kontinental, aber nicht global sind.

bifa-Text Nr. 45: Anpassung an den Klimawandel: eine Befragung oberbayerischer Unternehmen
© bifa Umweltinstitut GmbH (3/2010)
Das bifa Umweltinstitut untersuchte, in welchem Umfang sich oberbayerische Unternehmen vom Klimawandel betroffen fühlen, welche Aspekte dabei eine Rolle spielen und ob die Anpassung an die unvermeidbaren Folgen ein Thema ist.

One, Two or One and a Half Protocols? An Assessment of Suggested Options for the Legal Form of the Post-2012 Climate Regime
© Lexxion Verlagsgesellschaft mbH (10/2009)
The current international climate regime basically consists of two treaties: The United Nations Framework Convention on Climate Change (UNFCCC) adopted in 1992, which has nearly universal membership, and the Kyoto Protocol adopted in 1997. The latter treaty obliges developed states listed in Annex I of the UNFCCC to limit or reduce their greenhouse gas emissions by the amount inscribed in Annex B of the Kyoto Protocol. However, it only provides for a first commitment period lasting from 2008 to 2012. Thus, there is an urgent need to establish new rules ensuring further emission reductions after 2012.

Name:

Passwort:

 Angemeldet bleiben

Passwort vergessen?