International environmental law has developed in a mostly sectoral and ad hoc manner. Regimes have been devised to address specific global or regional environmental problems, such as particular sources and types of transboundary pollution, rather than to promote transboundary environmental governance in a holistic and integrated manner. As a consequence there is today an array of international environmental regimes but a lack of coordination among them, and many regimes operate independently, and sometimes even inconsistently, in relation to each another.
Ocean acidification, the changing chemistry of the oceans as a result of the absorption of carbon dioxide from the atmosphere, is caused by the atmospheric pollutant that is also the main driver of anthropogenic climate change, having effects on the marine environment as serious as other pollutants entering the oceans. However there is no discernible pressure for a new regime to address the problem specifically, given the extensive body of law already in existence that could potentially be applicable. This article assesses the two main environmental regimes that appear to have obvious application – the climate change regime and the marine pollution regime. It is argued that while the phenomenon is partially regulated by both of these regimes, it is addressed wholeheartedly by neither. Ocean acidification therefore exists in an international legal twilight zone, a regrettable position given the serious threat it presents to the ecological integrity of the world’s oceans. By reference to international relations scholarship relating to regime complexity, it suggests a possible way forward in addressing ocean acidification as a cross-cutting environmental challenge.
Copyright: | © Lexxion Verlagsgesellschaft mbH | |
Quelle: | Issue 4/2009 (Dezember 2009) | |
Seiten: | 13 | |
Preis inkl. MwSt.: | € 41,65 | |
Autor: | Dr. Rachel Baird Meredith Simons Dr. Tim Stephens | |
Artikel weiterleiten | In den Warenkorb legen | Artikel kommentieren |
Across the Top of the World? Emerging Arctic Navigational Opportunities and Arctic Governance
© Lexxion Verlagsgesellschaft mbH (12/2009)
The Arctic Ocean has witnessed dramatic thinning and melting of sea ice cover as a consequence of climate change in recent years. This has led to increasing access to and thus activities in the Arctic region, including with regard to shipping. Arctic navigational opportunities are examined and it is concluded that there are a number of major obstacles to Arctic routes transforming the pathways of global trade, at least in the immediate future. The likely future opening up of Arctic sea lanes does, however, provide a focal point for increasing external interest in the region and for changes in oceans governance.
Marine Biodiversity and Climate Change
© Lexxion Verlagsgesellschaft mbH (12/2009)
There is now a general consensus that global warming is real and that one of the factors forcing climate change is the anthropogenic addition of greenhouse gases to the atmosphere. The implications of climate change for ecosystems are, however, not yet entirely understood. As the oceans cover 71% of the earth’s surface and play a major role in the global carbon cycle, it is important to understand how a changing climate will affect the biota not only of terrestrial systems, but also of the marine environment.
Aktives Flächenmanagement zur Vorbereitung von Fließgewässerrenaturierung
© Springer Vieweg | Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH (10/2020)
Maßnahmen zur Renaturierung von Fließgewässern benötigen Flächen, die im Regelfall Nutzungen zugeführt sind. Vorausschauendes Flächenmanagement sowie Kooperation und partizipatives Vorgehen sind hier notwendig, um die Belange der Grundstückseigentümer aufgreifen zu können und die benötigten Flächen verfügbar zu machen. Am Beispiel vom Vorpommern wird dieses prospektive und stategische Flächenmanagement vorgestellt.
Partizipation betroffener Akteursgruppen zur Minderung der Nitratbelastung des Grundwassers
© Springer Vieweg | Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH (10/2020)
Die Nitratwerte im deutschen Grundwasser sind vielerorts seit über 20 Jahren erhöht. Die EU-Kommission beurteilte entsprechende Gesetzesnovellen der vergangenen Jahre mehrfach als unzureichend. Vorgestellt werden Untersuchungsergebnisse dazu, unter welchen Voraussetzungen kleine partizipative Gremien lokal zu einer Einhaltung der Nitratgrenzwerte in ihrer jeweiligen Region beitragen können.
Die neuen Umweltqualitätsnormen nach dem Vorschlag der Kommission für eine Richtlinie zur Änderung der Richtlinien 2000/60/EG und 2008/105/EG in Bezug auf prioritäre Stoffe im Bereich der Wasserpolitik
© Lexxion Verlagsgesellschaft mbH (3/2013)
Zu den vordringlichen Zielen der Europäischen Wasserrahmenrichtlinie1
(WRRL) gehört das Erreichen eines guten
chemischen und ökologischen Zustands von Oberflächengewässern
und Grundwasserkörpern. Die Richtlinie wird von
den Mitgliedstaaten auf der Ebene der Flussgebietseinheiten
umgesetzt. Dazu waren die Mitgliedstaaten verpflichtet, bis
2009 Bewirtschaftungspläne für ihre Einzugsgebiete sowie
Maßnahmenprogramme für jede Gebietseinheit zu verabschieden.
Die Vorgaben der WRRL wurden in Deutschland
legislativ durch die Siebte Novelle zum Wasserhaushaltsgesetz
und durch Änderung der Landeswassergesetze umgesetzt.
Um das Ziel eines guten chemischen Zustands zu erreichen,
müssen Wasserkörper die Umweltqualitätsnormen2
(UQN) einhalten, die auf EU-Ebene als sog. prioritäre und
prioritär gefährliche Stoffe festgelegt worden sind3.