Distributive Justice, Competitiveness, and Transnational Climate Protection: “One Human – One Emission Right”

Discussions about national and European climate policies are increasingly facing a major obstacle: how can climate policy be advanced without detrimental effects for (national or global) social distributive justice and how can this “socially compatible climate policy” be reconciled with competitiveness concerns in a liberalized global market, particularly in the case of European climate policy if it starts to serve as a model for global climate policy? And how can this lead to a stringent, effective, and fair global climate protection regime for the period beyond 2012 (“Kyoto II”)?

This article proposes a basic architecture for the future transnational climate policy beyond the Kyoto Protocol (“Copenhagen Protocol”), but also assesses the possibilities for an extended pioneering role of the European Union – secured by complementary border adjustments – in the context of the ongoing EU and global climate policy debates. In addition, the two most-discussed obstacles to an effective climate policy are examined in detail: (national or global) social distributive justice and competitiveness. Moreover, the paper gives a normative justification for the global formula “one human – one emission right”, and outlines possible enforcing instruments for its global and European implementation. Particularly for evolving integration under a democratized WTO, this approach tries to offer the crucial step towards global justice.



Copyright: © Lexxion Verlagsgesellschaft mbH
Quelle: Issue 1/2009 (April 2009)
Seiten: 12
Preis inkl. MwSt.: € 41,65
Autor: Prof. Dr. Felix Ekardt
Antonia von Hövel

Artikel weiterleiten In den Warenkorb legen Artikel kommentieren


Diese Fachartikel könnten Sie auch interessieren:

bifa-Text Nr. 45: Anpassung an den Klimawandel: eine Befragung oberbayerischer Unternehmen
© bifa Umweltinstitut GmbH (3/2010)
Das bifa Umweltinstitut untersuchte, in welchem Umfang sich oberbayerische Unternehmen vom Klimawandel betroffen fühlen, welche Aspekte dabei eine Rolle spielen und ob die Anpassung an die unvermeidbaren Folgen ein Thema ist.

Crediting CO2 Sequestration – An Alternative Approach to Integrating CCS Into the EU ETS
© Lexxion Verlagsgesellschaft mbH (1/2009)
European power supply is largely based on fossil energy resources. The combustion of fossil fuels releases significant amounts of carbon dioxide CO2), however, which in turn contributes to a great extent to the greenhouse effect and climate change. In order to reduce the greenhouse gas emissions of the energy sector and other energy-intensive industries, the European Community introduced an emissions trading scheme (EU ETS) on the European level based on the European Emissions Trading Directive 2008/87/EC.

Zuteilungsregeln für messbare Wärme in der dritten Handelsperiode
© Lexxion Verlagsgesellschaft mbH (6/2013)
Der Europäische Emissionshandel ist mit Beginn des Jahres 2013 in die dritte Handelsperiode eingetreten. Während die erste Handelsperiode (2005–2007) als Testphase begriffen wurde und die zweite Handelsperiode (2008– 2012) als sogenannte Kyoto-Phase die erste Verpflichtungsperiode des Kyoto-Protokolls nachvollzog, kann die dritte Handelsperiode des Emissionshandels, die von 2013 bis 2020 dauern wird, erneut als Erprobungsphase in der Weiterentwicklung des Emissionshandels bezeichnet werden. Gegenstand der Erprobung ist allerdings nicht mehr, wie in der ersten Handelsperiode, das ökonomische Instrument des europäischen Emissionshandels. In der dritten Handelsperiode wird durch die europaweite Harmonisierung der Zuteilungsregeln und der Übertragung weitgehender Vollzugskompetenzen auf die Europäische Kommission die umfassende Harmonisierung eines Teilbereichs des Emissionshandels erprobt.

Litigating the NAP: Legal Challenges for the Emissions Trading Scheme of the European Union
© Lexxion Verlagsgesellschaft mbH (10/2010)
There has been a sharp increase in the amount of litigation regarding the European Union Emissions Trading Scheme in recent years. Cases revolve mainly around the limits of the Commission’s discretion in reviewing National Allocation Plans (NAPs).

Subsidizing Carbon Capture and Storage Demonstration through the EU ETS New Entrants Reserve: A Proportionality Test
© Lexxion Verlagsgesellschaft mbH (10/2010)
Upon its adoption in the Directive revising the European Greenhouse Gas Emission Trading Scheme (Directive 2009/29), Article 10(a)8 was heavily criticized by a number of environmental organizations and legal scholars for disturbing the EU ETS’ market mechanism.

Name:

Passwort:

 Angemeldet bleiben

Passwort vergessen?